Salou - Efteling - Sauna

Johns advies hadden we beter kunnen negeren. Parnu bleek iets te Salou voor drie snaken van onze leeftijd, en de camping was een parkeerterrein. Gelukkig wel eentje met een fijne kantine met internet, zodat ik de verhalen over Polen en Litouwen op de site kon zetten. Na twee nachten Parnu vertrokken we naar de hoofdstad van Estland: Tallinn.

Het oude Tallinn had net zo goed in de Efteling kunnen liggen. De stad staat vol met gebouwen die uit de Middeleeuwen stammen en er zijn hier duidelijk een paar slimme marketingvogels aan de slag geweest. De straten zijn overal ouderwets verhard (keien of kinderkopjes), schattig scheef en gevuld met lief kijkende meisjes in klederdracht die ansichtkaarten, traditioneel gekruide amandelen of rondleidingen verkopen, op de hoek van 'Pikk' en 'Mundi'. Buiten het centrum realiseer je je weer dat je in een oostblokland bent. Een wandeling langs de prachtige baai gaat gepaard met een vreselijke rioollucht, en de Tallinn City Camping was (wederom) een parkeerterrein, zo winderig dat Allart en Jeroen nauwelijks konden slapen. Wel een gratis bezienswaardigheid om de hoek: het enorme songfestival-amfitheater.

Stappen in Tallinn viel tegen, omdat - we waren er op maandag en dinsdag - de nachtclubs dicht waren, de terrasjes te koud, de kroegen te leeg en de karaoke te vals. Cafe Woodstock was wel gezellig, volgens Jeroen de beste plek om een grote boodschap achter te laten op de hele reis.

Omdat we niet te laat bij de Russische grens wilden aankomen en niet al te vroeg wilden opstaan, hebben we een extra overnachting ingelast. Achtenzeventig kilometer voor grensstad Narva zagen we één campingbordje en sloegen we af. Na kilometers schelpenpad en mijn eerste keer Betsy-keren, vonden we onze camping in Purtse, aan de noordkust van Estland. Aan alles merk je dat je steeds dichter bij de poolcirkel komt. Het is hier maar een paar uur per dag donker en (goddank) een stuk koeler dan in Nederland.

Purtses strand is prachtig, niet vervuild door toeristen of commercie, en het is een genot de pure zee te zien achter een strand zonder reclameborden en strandtenten. In Riga, Parnu en Tallinn zijn we niet of nauwelijks aan de kust geweest, en van Riga naar Parnu hebben we de grote plas alleen zo nu en dan tussen de bomen door gezien.

Terug bij de camping waren we alledrie in voor een fijne douche, maar die was er niet. Wel een sauna, de oudste van de regio - meer dan honderd jaar oud! Daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt en na afloop voelden we ons schoner dan na de gemiddelde douche so far. We zetten de wekker op zes uur, keken nog een filmpje, en schoven warm en droog onder de wol. Langzaam vult Betsy zich met adrenaline: Sankt Petersburg, here we come!

Groeten uit Sint Petersburg!

3 Comments:

Raspaupers

Elke keer als ik inlog op msn, zie ik daar jeroen online. Maar ja, dat is hij niet. Zeker vergeten uit te loggen in gouda ontzettende lambal.

Mooie verhalen, niets dan lof. Ik mis de verhalen over vrouwen versieren, scores e.d. Jullie zitten toch in het oostblok? Die hebben nogal een reputatie, dus ik verwacht bij het volgende verhaal dat daar uitgebreid bij stil wordt gestaan.

Ik ga weer verder met studeren (chillen) alhier in de almachtige bibliotheek. Dat in het vrouwelijk gezelschap van eveline, die ook al weinig doet.

24/7/06 15:34

Ha Pimmez,
Mooi reisverhaal, ik kijk bijna dagelijks of er weer iets te lezen valt. Zo te zien gaat het jullie goed, en is het een waar avontuur af en toe. Ik ben benieuwd wat St. Petersburg jullie brengt. Hier is het goed, warm, veel mensen met vakantie, dus de wegen leeg, kantoren leeg, terrassen vol, roseetjes koud, echt een zomergevoel, soms te heet trouwens, zou niks voor jou zijn, goed dat je in wat minder warme gebieden komt. Veel liefs en genieten maar! MQ

24/7/06 22:29
Anonymous Anoniem said...

He Jeroen en makkers. Leuk dat reisverhaal van jullie. Maken best veel mee zo. Nog een fijne reis en hopen maar dat Betsy het houdt!!!