Weemoedigheden

We hebben een zender gevonden die goed past bij het gevoel dat toch een beetje heerst. We rijden door Zweden, van Stockholm richting Malmo (puntjes op de o). Halverwege zullen we overnachten, na een filmpje met klatser. Vanmiddag doorbrak Jeroen een taboe door te zeggen hoeveel dagen onze reis nog duurt. Ik verdring het. Shakespeare's Sister zong net 'Stay', door mij opgedragen aan het vakantiegevoel, nu horen we een Careless Whisper.

In Stockholm hebben we een rondvaart genoten, zoals we ook ons verblijf in Sint Petersburg begonnen. Er zijn meer parallellen tussen de twee steden - SPB was lange tijd hoofdstad van Rusland, beide steden zijn mooi door de prachtige architectuur en het vele water, en gebouwd op een aantal eilanden. Als iemand ooit in één reis beide steden aandoet, wil ik adviseren SPB pas na Stockholm te gaan zien - SPB is simpelweg een maatje groter en mooier, al is Stockholm ook errug mooi.

We zagen er het Vasamuseum, gebouwd om een schip uit de 17e eeuw dat in de oorlogsvloot tegen Polen (wist ik ook niet) voorop zou varen, maar na 20 minuten, in eigen haven nog, zonk. Het is later opgetakeld, de restauratie duurt nog steeds voort, erg mooi om te zien. We zagen een openluchtmuseum met dierentuintje. Goed om al slenterend bij te komen van gisteravond. We zagen er het Koninklijk Paleis, en dat was er één teveel. Warschau had Wawel, SPB Petrodvorets, dit is gewoon meer van hetzelfde. Mooi hoor. Zeker gaan zien als het je enige royal palace is van de reis. Prechtig.

Gisteravond besloten we te gaan stappen in Stockholm, een van de duurste steden van Europa, en dat hebben we geweten: 20 euro voor drie vaasjes. We begrepen meteen waarom het yuppengehalte hier zo hoog ligt, zij het in schril contrast met twee zwervers die op de stoep lagen te slapen naast het stampbeatende café waar fortuinen worden gespendeerd. De Blue Moon Bar was erg leuk - flesjes Heineken, een coverbandje van acceptabele kwaliteit en veel Gouwe Ouwe hits als 'the Book of Love' van de Army of Lovers!

Stockholm is duidelijk een hoofdstad, heeft een Riga-Amsterdam-ish buzz. De binnenstad heeft een paar zeer slenterbare zijstraatjes met leuke winkeltjes en prima terrasjes, al is bier zwaarder dan 3,5% hier niet te koop. De Zweedse vrouwen vielen ons wat tegen, al zijn er altijd de nodige postieve uitzonderingen. Hoog MILF-gehalte hier! We zien steeds meer Nederlanders, zijn zelfs al één keer (dat we weten) afgeluisterd. De gewenning dat je kan zeggen wat je wil over alles en iedereen in je gezichtsveld, hoe onbeschaafd ook, zal weldra ontwend moeten.

Morgen dus Malmo - hopelijk Jari Litmanen ontmoeten. Het worden een paar dagen met een prettig voetbalbijsmaakje, we hopen bij FC Kopenhagen - Ajax binnen te komen.

Groeten uit Kopenhagen!

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoi Pim, vandaag 95e verjaardag van Oma Q. Ze heeft je twee kaarten gekregen via mij en is daar heel blij mee: "wat fijn dat hij zover weg aan mij denkt". We waren met de hele fam in het Vaantje in Reeuwijk om het te vieren. Morgen gaan GroRo en ik gezellig uit eten want zij gaan zaterdag naar Zweden of all places! Jullie komen elkaar ergens tegen of net niet? Groesje had wel met Betsy willen reizen!
Ik lees met heel veel plezier je blogjes. Kun je ze niet publiceren? Zo niet nu, dan moet je je een volgende keer aanmelden, ergens, voor een realtime reisverslag. Ze zijn in elk geval voor mij een prettig moment in de avond. Maar ja ik ben natuurlijk je moeder....

9/8/06 20:47  
Anonymous Anoniem said...

Mja, ze heeft wel een beetje gelijk. Ze zijn erg leuk om te lezen. Zelfs hier vanuit Guatemala hou ik je avonturen bij.

10/8/06 02:46  
Anonymous Anoniem said...

Mosterd na de maaltijd voor Pim: een o met puntjes doe je met ALT+148

)ö(

10/8/06 10:24  
Anonymous Anoniem said...

volgens mij zijn die alt-codes niet nodig want die letters staan gewoon op de scandinavische toetsenborden. :)

mocht je dit nog lezen pimz; veel plezier nog en tot zondag!

grz diaan

11/8/06 09:43  
Blogger Pimmez said...

Die letters kan ik best vinden, maar ik vertrouw niet helemaal dat al die toverletters het op alle computers goed doen. Bovendien vind ik het een leuke running gag :) Maar thnx voor de tip!

12/8/06 02:32  

Een reactie posten

<< Home